Hogyan tudunk ártani magunknak a jógával?

Hogyan tudunk ártani magunknak a jógával?

A jóga, az ősi művészet, nemcsak a fizikai edzéshez, hanem a lelki erősítéshez is támogatást nyújthat. Ez leggyakrabban komoly, bonyolult, komplex gyakorlatokból áll. Az utóbbi időben a jóga nagyon népszerű lett, és maga a szokás, hogy az ember megtalálja segítségével a testi-lelki egyensúlyt. Különbözik a tradicionális, keleti eredeti művészetektől.

A kérdés az, hogy a jóga tényleg annyira hasznos és mindig, minden esetben segítő hatással van-e a szervezetünkre? Mi tanulmányoztuk a jóga evolúcióját és kiderítjük, Önnek szüksége van-e rá? Érdemes-e jógáznia es ha igen akkor hogyan csinálja helyesen?

Most biztosan megfordul az Ön fejében is, hogy lehet mégsem kellene jógáznia?

Sajnálatos módon, amennyire ajánlják és népszerűsítik a jógát, mint egészségügyi javulást hozó módszert, többször hosszútávon nem hogy javítja, inkább csak rontja a helyzetet bizonyos személyeknél. Bár régen a jógát gyakorlók voltak a legegészségesebb és lelkileg kiegyensúlyozott emberek.

Ennek ellenére a jógázás során komoly és nehéz gyakorlatokkal is találkozhatunk, melyeket gyakran egy nem teljesen egészséges szervezetnek, testnek nehezére esik teljesíteni.

A jóga szempontjából nagyon fontos a megfelelő pszichikai állapot a gyakorlatok során.

Ha túlsúllyal küzd, nem javasolt általános jógacsoporthoz ellátogatni. Válasszon inkább olyan csoportot, ahol kifejezetten a fogyást segítő gyakorlatokat kell teljesíteni. Az általános jóga órákon nagy eséllyel megterheli ízületeit, melyek gyors kopáshoz is vezethetnek. A legjobb, ha előtte konzultál egy orvossal vagy megfelelő képzettségű oktatóval, hogy érdemes-e esetleg személyre szabott gyakorlatokat végeznie.

A gerinc- és ízületi problémákkal küzdő embereknek, akiknél fájdalom is jelentkezik, TILOS a jógázás! Gerincsérv, gerincferdülés, porc- és ízületi kopások esetén a jóga csak ártalmas lenne! A legkisebb hiba is súlyos következményekkel járhat a szervezet szempontjából.

Hormonális problémák esetén, nehéz eltalálni a megfelelő kort a jógához. Vagy túl fiatal vagy már idős az ember hozzá. Nem a legjobb választás a jóga, mivel sok olyan gyakorlat van, ami egy fiatal vagy idős ember számára megerőltető lehet. Emellett hatással van a hormonháztartásra is, ezért javasolt egy előzetes konzultáció egy orvossal és/vagy jóga oktatóval együtt mielőtt valaki belevág a jógázásba.


A másik nagy kérdés az, hogy Magyarországon van-e olyan jógaoktató, akinek egészségügyi szempontból is megfelelő képesítése van? Ennek érdemes alaposan utána nézni, mielőtt ellátogatunk egy órára.

A stressz is azok közé a tényezők közé tartozik, amikor nem feltétlenül javasolt a gyakorlatok rendszeres végrehajtása. Nem garantált, hogy jó hatással lesz a szervezetre.

Rengeteg jógagyakorlat van a nyugalmi állapot és meditáció köré építve, ami stresszes vagy depressziós időszakban felerősítheti az Ön negatív érzelmi állapotát. Érdemes ilyen esetben szintén konzultálni egy pszichoterapeutával (orvossal) és csak utána dönteni a jógázásról.

Gyenge izomzattal rendelkező embereknél a jóga akár totálkárhoz is vezethet a szervezet és az egészség szempontjából. A gyakorlatokhoz szinte elengedhetetlen az erős izomzat, mivel a legtöbb terhelés jóga közben a nyaki- és deréktáji izmokra terhelődik.

A jóga különösen ellenjavallt azoknak ,akinek szív- és érrendszeri problémái vannak ,valamint magas vérnyomással küzdenek. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy a jóga kiemelten nehéz fizikai aktivitást igényel, ami maximálisan megterheli a szívet, ezért ha Önnél már korábban diagnosztizáltak bármilyen szív- és érrendszeri betegséget, érdemes megfontolni a gyakorlatok későbbi hatásait is. Nemcsak rossz közérzethez vezethet, de későbbi kórházi kezelést is igényelhetnek negatív hatásai és következményei.


Mit tehetünk akkor, ha nincs ellenjavallat vagy úgy érezzük nincs semmi gond és a jóga megfelelő mozgásforma lenne számunkra?

Tegyük fel, hogy Ön teljesen egészséges. Ilyenkor se felejtsük el, hogy a komfortosan végzett jóga nem okozhat rossz közérzetet, ezért javasolt, hogy fokozatosan terheljük a testet. A kezdők gyakran beleesnek abba a hibába, hogy úgy gondolják normális ha az kezdetekkor fájdalmat, nehézséget éreznek a gyakorlatok közben.

Ha Ön gyengeséget érez, vérnyomása ingadozik, pár óra jóga után szédül, fekete foltokat lát, nehezen kap levegőt vagy bármilyen fájdalmat érez, azonnal fejezze be a jógázász vagy váltson gyakorlatot.

A jóga, sokoldalú mozgásforma lévén, ártalmas is lehet, ha a nem Önnek megfelelő gyakorlatokat végzi.

Volt már rá példa, hogy keringési zavart, agyvérzést okozott a nem megfelelően összeállított jógaprogram.

Ezért fontos, hogy ha a gyakorlatokat követően bármilyen rossz érzése támad, fájdalmat érez, jelezze az oktatónak, együtt rendezzék át a programot, esetleg orvossal is megkonzultálni a lehetséges okokat.


Mire kell figyelnie, amikor jógázik?

A jóga művészet, ami szolgálja a testet és a lelket. Fontos, hogy komfortos, kényelmes ruházatban végezzük a gyakorlatokat, ne korlátozzon a mozgásban, mert érrendszeri panaszokhoz és bőrpanaszokhoz vezethet a nem megfelelő ruházat.

Figyelni kell arra, hogy a gyakorlatok közben a térbeni elhelyezkedésünk is komfortos legyen. Ha éppen előző este vagy aznap reggel nem volt jó a közérzeted, inkább tanácsos áthelyezni az aznapi gyakorlatot. Láz esetén és erős gyógyszerek szedése alatt nem javasolt a jóga.

A legfontosabb, hogy légy óvatos és körültekintő, ne árts magadnak!

Comments are closed.